15:00 - 15:45Marjan Slob bevraagt de Ruimte
Voordracht en gesprek met het publiek over de filosofie achter ons festival-thema door Denker des Vaderlands Marjan Slob. Muzikaal intermezzo door Kate Moore en Mei-Yi Lee van Herz Ensemble.
Muze van Zuid 2024 was een magische muzikale rondreis door Amsterdam Zuid, waarin onze topmusici het publiek naar nieuwe muzikale hoogten bracht. Blik terug op de prachtige momenten en noteer onze 8e editie alvast in uw agenda: 11-14 september 2025.
Voordracht en gesprek met het publiek over de filosofie achter ons festival-thema door Denker des Vaderlands Marjan Slob. Muzikaal intermezzo door Kate Moore en Mei-Yi Lee van Herz Ensemble.
Wandeling naar huisconcert.met liedrecital door mezzosopraan Esther Kuiper en pianiste Helena Basilova. Artistiek leider Huib Ramaer is gids. Denker des Vaderlands Marjan Slob wandelt mee en reflecteert spontaan op het thema van dit liedrecital. Binnen de ruimte van de muziekgeschiedenis staan we op een punt waarin componisten de vrijheid vieren. Alles mag, elke stijl, 'De Tijd staat Open'. Laat je verrassen door dit afwisselende liedrecital met wereldpremières van Joey Roukens!
Vrijmibo met jazztrio, starring Ellister van der Molen en haar band in blues en Marjan Slob in een reflectie op jazz. UITVERKOCHT!
Gratis buitenconcert aan de Lassusstraat. 1. Wake Up Call van de Denker des Vaderlands. Marjan Slob & Lars Wouters van den Oudenweijer. 2. Viering van het nieuwe portretpaneel van Orlandus Lassus, gerealiseerd door Muze van Zuid i.s.m. Geef Straten een Gezicht. Tromboneklas van het Conservatorium. Toegang gratis! Foto:
Vrijmibo met jazztrio, starring Ellister van der Molen en haar band in blues en Marjan Slob in een reflectie op jazz. UITVERKOCHT!
Ma Rainey, 'Mother of the Blues'. Mamie Smith. En Bessie Smith, 'Empress of the Blues'.
Mamie Smith was in 1920 de eerste Afro-Amerikaanse zangeres die een hit scoorde met haar plaat van Crazy Blues. Een doorbraak voor zwarte artiesten in de platenindustrie.
Leve de magie van de blues! Jazz trompettiste Ellister van der Molen en haar toetsenist Bob Wijnen gingen in 2019 op pelgrimage naar New Orleans. Ze begonnen een speurtocht naar hidden histories en roots van de blues en wat bleek? Het zijn vooral de vrouwelijke pioniers geweest die deze stijl z'n doorrookte glans gaven. Tijd voor een eerbetoon.
Hoe deze musici zelf tot de jazz kwamen? Gitarist Cok van Vuuren kan het je wel vertellen: ‘Op een stoffig Schiedams gymnasium waar de sixties nog helemaal aan de hand waren, hoorde ik David Gilmour van Pink Floyd. Wish you were here. De eerste gitarist waar ik echt van omviel. Een paar jaar later had je The Stray Cats met Runaway Boys. En waar speelt die gozer op? Een oude Gretsch. Toen is het bij mij begonnen. Ik kocht mijn eerste oranje Gretsch, bij Guitar George, een vintage gitaarwinkel in Duitsland – ja, die van ‘he knows all the chords’ uit Sultans Of Swing van de Dire Straits. Daarna ben ik helemaal de jazz in gedoken.’ (quote uit: Cok van Vuuren: ‘Spelen alsof je leven ervan afhangt’. Interview door Tom Beek).
Denker des Vaderlands Marjan Slob zal het samenzijn afsluiten met een lucide reflectie op jazz als metafoor voor communiceren.