10:30 - 11:45De vrouw als componist
Wandeling met gids Ellen de Vries naar huisconcert met pleidooi voor zeer getalenteerde componerende vrouwen en hun fantastische muziek voor viool en piano.
Muze van Zuid 2024 was een magische muzikale rondreis door Amsterdam Zuid, waarin onze topmusici het publiek naar nieuwe muzikale hoogten bracht. Blik terug op de prachtige momenten en noteer onze 8e editie alvast in uw agenda: 11-14 september 2025.
Wandeling met gids Ellen de Vries naar huisconcert met pleidooi voor zeer getalenteerde componerende vrouwen en hun fantastische muziek voor viool en piano.
Wandeling met gids Ellen de Vries naar huisconcert met pleidooi voor zeer getalenteerde componerende vrouwen en hun fantastische muziek voor viool en piano.
Majoie Hajary kwam uit Paramaribo naar Nederland en ontving haar muzikale opleiding aan het Amsterdams Conservatorium aan de Bachstraat in Zuid. Van Majoie Hajary klonken in de vorige editie liederen en operafragmenten, uitgevoerd door Arturo den Hartog, Lucretia Starke en Maxime Snaterse. Nu verwelkomt hetzelfde huis Ursula Schoch en Marcel Worms die er deze keer de Tango voor viool en piano van Hajary zullen uitvoeren.
We onderhouden warm contact met Ellen de Vries die een biografie over Hajary voorbereid en fantastische nieuwe ontdekkingen doet. Zie haar website over Majoie Hajary > hier. Ellen is uw gids tijdens de wandeling naar dit concert. In de editie van 2025 zullen wij onze zoektocht naar Surinaams talent graag voortzetten en hopen we een liedrecital te kunnen programmeren met Arturo den Hartog en pianist Daan Boertien.
Muziek van Mathilde Wantenaar klonk al in de editie van 2018, toen ze voor onze tweede editie De stille weg componeerde op tekst van Herman Gorter, dat in Muze van Zuid in première ging in Het Orgelpark, met leden van het Nederlands Kamerkoor, violiste Eva Stegeman en multitalent Laurens de Man op piano. 'Dit smaakte voor mij naar meer, dus ging ik op zoek naar nog een gedicht van Gorter en stuitte op ‘Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken’. Wat mij (zoals ook bij ‘De stille weg’) aansprak was de verstilling, de gelaagdheid, het beeldende, het ongrijpbare en het vergankelijke. Het gedicht riep sterke beelden bij mij op', aldus Mathilde Wantenaar. Doorstroom: van Muze van Zuid naar NTR Zaterdagmatinee Hoe belangrijk ruimte scheppen voor nieuwe muziek op een relatief klein festival als dit kan zijn voor de doorstroom van talent blijkt uit hoe het verder ging: in opdracht van NTR Zaterdagmatinee componeerde Mathilde Wantenaar vervolgens Dit zijn de bleeke, bleeklichte weken naar het gedicht van Herman Gorter voor het Groot Omroepkoor. Meer hierover is te lezen op haar website hier. Twee keer tien jaar! 2014-2024 Tien jaar terug, in het oprichtingsjaar van de Stichting Muze van Zuid, ontving Mathilde Wantenaar zowel de eerste prijs als de publieksprijs van de Alba Rosa Viëtor Compositieprijs voor haar, in dit huisconcert klinkende drieluik, Sprookjes voor viool en piano. Als luisteraar mag je zelf je verhaal erbij verzinnen. Ursula en Marcel vieren het tienjarig bestaan van deze compositie van Wantenaar en daarmee ook een beetje het tienjarig bestaan van de Stichting Muze van Zuid. Marcel Worms heeft zijn muziekstudio aan de Richard Holstraat in Zuid en als componisten-straat-bewoner, was hij destijds een van de initiatiefnemers en aanjagers tijdens de geboorte van ons festival dat haar eerste editie beleefde in mei 2016. Welkom terug!
De componerende vrouw van de schrijver Niet te missen, is ook de muziek van eigenzinnig natuurtalent Johanna Bordewijk-Roepman. Als een van de weinigen van haar generatie componerende vrouwen, vond Johanna met haar muziek wereldwijde weerklank. Haar Vioolsonate uit 1923, in dit huisconcert uitgevoerd door Ursula Schoch en Marcel Worms, klonk in die jaren bijvoorbeeld op een toonaangevend podium als dat van de Vereeniging voor Moderne Muziek. Johanna trouwde in 1914 de schrijver Ferdinand Bordewijk, met wie ze een zoon en dochter kreeg. Veel mensen zullen hem kennen van zijn roman Bint en de verfilmde roman Karakter (de film werd bekroond met een Oscar). Van Kinderboek tot Concertpodium In 1920 ontdekte Johanna op speelse wijze haar eigen compositietalent. Voor hun zoon Robert begon ze muziek te schrijven bij de verzen van Rie Cramer in haar bundel Mijn eigen tuintje (1916). Het bleek het prille begin van een zich rap uitvouwend artistiek hoogwaardig repertoire.
Huisconcerten aan de Nicolaas Witsenkade Een zielsverwant van Muze van Zuid is te vinden in de persoon van Maryleen Schiltkamp. Zij is beeldend kunstenaar, bekend van haar live performance art 'music painting', waarin ze op schilderijen op canvas laat ontstaan tijdens concerten (zie hier). Zij organiseert een eigen reeks huisconcerten in haar huis aan de Nicolaas Witsenkade waar ook onze musici zich thuisvoelen. Haar programmering getuigt van een voorbeeldige nieuwsgierigheid voor te weinig te horen repertoire uit ons eigen erfgoed. Ursula Schoch en Marcel Worms in actie tijdens een huisconcert aan de Nicolaas Witsenkade (met dank aan de organisator daarvan: Maryleen Schiltkamp).