Home

Muze van Zuid

Logo2025MuziekfestivalAmsterdam Zuid10-1410-14 septemberseptDecorationDecoration

Festival

Muze van Zuid 2024 was een magische muzikale rondreis door Amsterdam Zuid, waarin onze topmusici het publiek naar nieuwe muzikale hoogten bracht. Blik terug op de prachtige momenten en noteer onze 8e editie alvast in uw agenda: 11-14 september 2025.

Activiteiten

Wijk

Artists

Toon meer

woensdag 11 september

14:00 - 14:45VIOOLWANDELING NAAR Julija hartig

Wandeling naar het allereerste huisconcert van de 7e editie: festivalviolist Julija Hartig heeft vandaag iets te vieren. Precies 1 jaar geleden won zij de Edison Klassiek 2023 in de categorie Nieuwkomer Nationaal! Zij viert het hier met een hoogstpersoonlijk programma voor viool solo een reis van haar roots tot Amsterdam.

donderdag 12 september

17:00 - 22:35Gustav Mahler in Zuid

Muziekwandeling met verhalen over Mahler in Zuid door Hans van den Boom wandelgids. Met korting naar de kickstart van het Mahler Festival in Het Concertgebouw.

vrijdag 13 september

10:00 - 12:00Scheutig met Schuyt & Schenk

1 huisconcert + 1 wandeling met gids Huib Ramaer naar 2e huisconcert met Hollandse huismuziek door Camerata Trajectina, koffie, melk en kaas.

Saskia CoolenArjen VerhageCassandra LuckhardtDe Lairessestraat 80HS

14:00 - 15:00De Tijd staat Open

Wandeling naar huisconcert.met liedrecital door mezzosopraan Esther Kuiper en pianiste Helena Basilova. Artistiek leider Huib Ramaer is gids. Denker des Vaderlands Marjan Slob wandelt mee en reflecteert spontaan op het thema van dit liedrecital. Binnen de ruimte van de muziekgeschiedenis staan we op een punt waarin componisten de vrijheid vieren. Alles mag, elke stijl, 'De Tijd staat Open'. Laat je verrassen door dit afwisselende liedrecital met wereldpremières van Joey Roukens!

zaterdag 14 september

12:00 - 13:00het hondje van dirkie en andere dieren

Wandeling naar Rooftop-concert waarin dieren de dienst uitmaken in liedrecital van klassiek tot kleinkunst. UITVERKOCHT!

Roza HerwigJulius BackerStartpunt > voor Dufay Huis > Dufaystraat 19

14:00 - 15:30Bezoek het Wenen van Wittgenstein

Wandeling naar huisconcert UITVERKOCHT

Denkend aan Mahler en Schönberg, hoe ze met stevige pas door de Johannes Verhulststraat snelden, werpt het festival graag licht op hun Boheemse collega's in Wenen. Het Wittgenstein Ensemble eert twee maatjes van Mahler: de 100 jaar geleden gestorven Josef Labor en de violiste Marie Soldat aan wie Labor een vioolsonate op heeft gedragen die je zelden live te horen krijgt.

16:00 - 17:00Het Sprookje van Zuid

Wandel naar een aansprekend verhalend huisconcert met zang vanuit de tenen, proza en poëzie. Ook kaartverkoop bij start wandeling.

Lucy LegelandJack WeijkampMaurits BoreelStartpunt > Jacob Obrechtstr. 30 (voor de Obrechtkerk)

zondag 15 september

09:30 - 10:45vioolwandeling naar Kira van der Woerd

Vioolwandeling naar huisconcert in bijzonder monument. UITVERKOCHT! Kira van der Woerd speelt in de voormalige studio waar ooit topviolisten als Herman Krebbers en Theo Olof zijn opgeleid door vioolpedagoog Oskar Back (1879-1963). Kira van der Woerd won afgelopen winter de 2e prijs tijdens de finale van de naar deze Hongaars-Nederlandse violist vernoemde 'Oskar Back Prijs 2024' van Het Nederlands Vioolconcours.

12:00 - 13:00Zondagse dromen

Wandeling naar huisconcert met heerlijk dromerig liedrecital in het mooist denkbare huis (bestemming geheim, zoals altijd bij dromen). UITVERKOCHT!

Maxime SnaterseIrene HoogveldStartpunt > Jacob Obrechtstr. 30 (voor de Obrechtkerk)

15:00 - 17:15Tokkelwandeling

Wandeling met harp-verhalen naar 2 huisconcerten met eeuwenoude en fonkelnieuwe muziek. UITVERKOCHT

16:00 - 17:00Fagotwandeling

Wandeling naar huisconcert met verhalen over Brian Pollard: fagot-legende uit Zuid en nieuwe ontdekkingen van straatcomponist J.M. Coenen. UITVERKOCHT!

Suzanne van BerkumStefan BlaakStartpunt > Jacob Obrechtstr. 30 (voor de Obrechtkerk)
Michela.Irene-2(c)Alex_Schroder

zondag 15:00 - 17:15
Tokkelwandeling

©️ Kenny Nagelkerke

Wandeling met harp-verhalen naar 2 huisconcerten met eeuwenoude en fonkelnieuwe muziek. UITVERKOCHT

Michela.Irene-2(c)Alex_Schroder
Michela Amici & Irene Sorozábal
barokharp & zang en blokfluit
Constance_Allanic(c)harp solo
Constance Allanic solo
arpa de dos órdenes
Concertgebouwbuurt en VondelparkWandelen

Wat hebben de Jacob Obrechtstraat en de arpa de dos órdenes met elkaar te maken? Op het eerste gezicht misschien niet zo veel...

In 1555 beschrijft de Spaanse priester Juan Bermudo dat de grote onvolkomenheid van de harp, namelijk het feit dat je er niet zomaar halve tonen (‘zwarte toetsen’) op kunt spelen, overwonnen is door de toevoeging van extra snaren, in dit geval: een tweede rij, die de eerste rij doorkruist. Deze kruissnarige harp wordt een succes; Luis Venegas de Henestrosa en Hernando de Cabezon publiceren in respectievelijk 1557 en 1570 een enorme schat aan composities para tecla, arpa y vihuela, ‘voor toetsen, harp en vihuela’, omdat alle orgelmuziek uit die tijd ook op deze harp speelbaar is. Hiermee begint de arpa de dos órdenes aan een bloeitijd die twee eeuwen zal duren, en omdat ze met haar grote klankkast ook tijdens de mis de rol van het orgel kan vervullen, wordt ze meegenomen naar overzeese koloniën, waar zij tot op de dag van vandaag - weliswaar weer zonder de tweede rij snaren - voortleeft in de volksmuziek van vele Latijns-Amerikaanse landen. Zie hier de elkaar kruisende snaren van de de arpa de dos órdenes:

Margarita_kruissnarige_harp

Het orgelrepertoire uit de Spaanse Renaissance bestaat voor een groot gedeelte uit intavolaties van vocale polyfonie van componisten uit een andere Spaanse kolonie: de Lage Landen. Zo vinden wij onder anderen Joannes Okeghem en Jacob Obrecht terug in Gonzalo de Baena’s orgelboek pera aprender a tanger, ‘om te leren spelen’. Immers, van wie leer je beter musiceren dan van de allerbesten?

Niet alleen werd de muziek van de allerbesten geïntavoleerd (=door middel van een notatiesysteem in cijfers, letters, of een combinatie daarvan lees- en speelbaar gemaakt voor één enkele bespeler van een meerstemmig instrument), ze werd ook bewerkt en hergebruikt in nieuwe composities. Zo gebruikte een zekere Ippolito uit Napels (nog een Spaanse kolonie!) motieven uit Orlandus Lassus’ meest beroemde chanson Susane ung jour om er een nieuwe instrumentale canzona van te maken en John Bull, een Engels orgelvirtuoos in Antwerpen, was zó geïnspireerd door Palestrina’s madrigaal Vestiva i colli dat hij er niet alleen twee fantasieën, maar ook een pavane en een gagliarde over schreef.

Geheel in deze traditie gebruikt ook Constance Allanic oude melodieën zoals die uit ValeriusGedenck-clanck om nieuwe ‘oude muziek’ over te schrijven en zo zal er naast het oude sterrenstof ook een compositie uit 2024 klinken.

Als een kat die maar in de deuropening blijft zitten, begeeft Constance Allanic zich het liefst in grensgebieden: tussen Renaissance en Barok, tussen improvisatie en geschreven noten, en tussen geleerde historische uitvoeringspraktijk en orale tradities. Wanneer zij niet op een van haar instrumenten (harpen uit de 14e tot en met 18e eeuw, viola da gamba’s, historische gitaren en cimbalom) speelt of lesgeeft, danst zij of maakt zij in haar moestuin jacht op gastropoden, zevenblad en andere ongenode gasten.

Verbinding tussen oud en nieuw Michela Amici en Irene Sorozábal onderzoeken in het tweede huisconcert de verbinding tussen oude en hedendaagse muziek. Ter introductie dient het Italiaanse lied Amarilli mia bella van Caccini. Het werd in 1644 te Amsterdam gedrukt in een bijzondere bewerking, gemaakt door de veelzijdige musicus Jakob van Eyck. Van Eyck hielp ook de Gebroeders Hemony, bekend van de Hemonystraat en Hemonylaan in De Pijp, bij het stemmen van de door hen gegoten bronzen klokken. Dream Land heeft een basis van oude rustige modale toonsoorten, terwijl losse chromatische noten het stuk een diepere dramatische lading geven. Het werd door de Amsterdamse componiste Aspasia Nasopoulou gebaseerd op een gedicht waarin Christina Rossetti mijmert over de roerloosheid van het nu, tegenover het bewogen verleden. Ook de prachtige muziek van de Amsterdamse componiste Kate Moore verwijst naar vroege barok uit Italië en is voor de barokharp geschreven (zie voor meer muziek van Kate Moore ook het programma van donderdagmiddag hier). Twee liederen, gecomponeerd door Rob Jones en Eva Beunk op tekst van Amsterdamse dichter en kunstenaar Salomé Roodenburg (zie hier), besluiten dit tweede huisconcert van deze tinkelende Tokkelwandeling.

Startpunt > Jacob Obrechtstr. 30 (voor de Obrechtkerk)

Tokkelwandeling 1 (naar huisconcert 1)

c15.15u Huisconcert 1 Sterrenstof van gouden Straten: Jacob Obrecht 1457/8-1505 Su sumpsero pennas Antonio de Cabezón c1510-1566 Tiento de quarto tono sobre Malheurmebat (Okeghem) Ippolito [Tartaglino] 1539-1582 Canzon sopra Susanna (Orlandus Lassus) John Bull 1562/3-1628 Fantazia secunda super Vestiva i colli (Giovanni Pierluigi da Palestrina) Jan Pieterszoon Sweelinck 1561-1621 Toccata Constance Allanic 1977* La Studiosa (2024, op de Studenten Dans uit Adriaen Valerius’ Gedenck-clanck) Constance Allanic, arpa de dos órdenes (kruissnarige harp)

c16.00u Tokkelwandeling 2 (naar huisconcert 2)

c16.30u Huisconcert 2 Tinkelende tokkel-liederen van Amsterdamse componisten en dichters: Giulio Caccini c1545 tot 1551-1618 Amarilli mia bella (1602) Jakob van Eyck Amarilli mia bella, uit Der Fluyten Lust-Hof (Amsterdam, 1644) Aspasia Nasopoulou 1972* Dream land (2022), op tekst van Christina Rossetti Kate Moore 1979* Lyre (2008) Susanna's Lament (2023) Twee werken op tekst van multidisciplinair kunstenaar Salomé Roodenburg 1994*: Rob Jones 1993* Awakening (2021) Eva Beunk 1999* De Tuin en de Krant (2021)

Michela Amici, barokharp Irene Sorozábal, zang en blokfluit