Avondconcert NTR 8 oktober: Beleef het festival opnieuw!
De muzikale Schatkamer van Maria zondagavond op NPO 4
Wat was het een fantastische editie! We kijken met veel genoegen terug en kunnen een publieksgroei van 25% noteren. Vrijdagavond 15 september stond de opnamewagen van de NTR voor de Obrechtkerk: zondagavond wordt het hele concert vanaf 20.00u uitgezonden op NPO 4 in 'het' Avondconcert: geniet na of geniet alsnog, want tussen de kunstschatten van de Obrechtkerk is op het allerhoogste niveau muziek gemaakt!
Over de Schatkamer van Maria Het was al een poos onze hartenwens Miroir de peine van Hendrik Andriessen te programmeren in de schittering en luister van de Obrechtkerk. Het is een te weinig gehoord magistraal Nederlands werk voor sopraan en orgel (of orkest) uit 1923. Sopraan Renate Arends en organist Geerten van de Wetering bogen zich met hulp van een registrant, vanaf het balkon bij het orgel, over de vijf gedichten waarin auteur Henri Ghéon reflecteert op het lijden van Jezus vanuit het perspectief van Maria. Zijn eenzame strijdt begint in het hof van Getsemane: Agonie au Jardin. In het tweede lied, Flagellation, spreekt Maria de wens uit dat ze het lijden van haar Zoon van hem over zou kunnen nemen. Eenvoud en intimiteit kenmerken de zetting van dit vijfluik door Hendrik Andriessen, destijds een muzikaal voorman van het katholiek reveil dat zich vanaf het eind van de 19e eeuw begon te manifesteren in Amsterdam. De Obrechtkerk zelf is, evenals het Rijksmuseum, een vrucht in architectuur van die beweging. Ave Maria uit de Maria-processies van Portugal We vroegen het Maat Saxophone Quartet de Obrechtkerk te vullen met saxofoonklanken, refererend aan de Maria-processies uit Portugal, bakermat van deze musici. Zij pakten dit idee prachtig op met een keuze uit de muziek van de 'banda's', lopende fanfares met fiere blazers en slagwerkers en maakten een keuze uit de zogenoemde 'marccias'. Het Maat speelde een eigen bewerking van een Ave Maria uit dat specifieke traditionele repertoire, gevolgd door een ouverture van de Weense componist en ster van de operettes Franz von Suppé in de bewerking van Daniel Ferreira. Ook deze ouverture staat in Portugal vaak op de speellijst van de banda's. Met de titel 'Dichter und Bauer' uit 1846 vormde deze ouverture een brug naar het programma na de pauze, waarin het Strijkkwintet werd uitgevoerd van Anton Bruckner, befaamd 'boerenzoon' uit de Weense laatromantiek.
Pleidooi voor Brucknerbrug of Brucknerstraat Het Koninklijk Concertgebouworkest en zijn legendarische dirigenten hebben in Amsterdam en daarbuiten een indrukwekkende fanbase voor de organist en symfonicus Anton Bruckner geschapen. Liefhebbers zijn al een poos bezig bij de gemeente te pleiten voor de toekenning van Bruckners naam aan een straat of brug in de stad van Eduard van Beinum, Bernard Haitink en Riccardo Chailly. Als componistenstratenfestival kunnen we het alleen maar toejuichen en ter aanmoediging van dit burgerinitiatief programmeerden we het grootse Strijkkwintet in F uit 1878-79 van Bruckner door het Dudok Quartet en de geweldige musicus Shunske Sato op altviool. Tot voor kort was Sato nog artistiek leider van de Nederlandse Bach Vereniging. Het werd een glorieuze uitvoering, vanaf zondagavond 8 oktober opnieuw te genieten op NTR NPO 4.