Home

Muze van Zuid

Logo2024MuziekfestivalAmsterdam Zuid11-1511-15 septemberseptDecorationDecoration

Festival

Welkom bij ons festival! 11 september barst Muze van Zuid los. Bekijk ons buitengewoon veelzijdige programma, zeg het voort en koop je tickets.

Activiteiten

Wijk

Artists

donderdag 12 september

20:30 - 21:30Prima le parole... poi la Musica: viva petrarca!

Muzikale ode aan Francesco Petrarca, de grondlegger van het humanisme. Hij blies 650 jaar geleden zijn laatste adem uit in het pittoreske stadje Arquà, zuidwestelijk van Venetië en Padua, nu bekend als 'Arquà Petrarca'.

Valeria MignacoMargo FontijneElly van MunsterAula van Het Amsterdams Lyceum

zondag 15 september

11:00 - 12:00Hendrik Jacobs, revival van een vioolbouwer

Lezing door vioolbouwer Hubert de Launay. Violist Tim Brackman laat historische violen schitteren in Galerie EENWERK aan de Koninginneweg 176 (tegenover de Hendrik Jacobszstraat). UITVERKOCHT!

Hubert de LaunayTim BrackmanEENWERK
Petrarca

donderdag 20:30 - 21:30
Prima le parole... poi la Musica: viva petrarca!

Muzikale ode aan Francesco Petrarca, de grondlegger van het humanisme. Hij blies 650 jaar geleden zijn laatste adem uit in het pittoreske stadje Arquà, zuidwestelijk van Venetië en Padua, nu bekend als 'Arquà Petrarca'.

Valeria.Mignaco-2
Valeria Mignaco
sopraan
Margo.Fontijne
Margo Fontijne
vedel & viola da gamba
Elly.van.Munster
Elly van Munster
plectrum-luit & renaissance-luit
Heleen.Gerretsen 2
Heleen Gerretsen
blokfluiten, cornetto & voordracht
Willemspark

Petrarca in Amsterdam Zuid Hij kon het zelf nog niet weten, maar zo’n 100 jaar en langer na zijn dood was Petrarca nog steeds volop in de belangstelling bij de componisten van de Renaissance. In dit concert hoort u werken van o.a. Guillaume Dufay, Adriaan Willaert en Giovanni da Palestrina; hun namen sieren straten in de Concertgebouwbuurt.

Valeria.Mignaco-2

De Amsterdams-Argentijnse sopraan Valeria Mignaco

Petrarca slentert door de Stadionbuurt en groet zijn helden uit de oudheid Petrarca krijgt de eer de eerste humanist te zijn. Hij las de grootheden uit de klassieke oudheid en nam via de Metamorphosen van Ovidius de Griekse mythologie tot zich, in het Latijn. Met plezier zou hij door de Stadionbuurt hebben gewandeld om daar tot zijn genoegen de Griekse krijger Achilles en diens rivalen uit de Trojaanse oorlog Agamemnon en Hector op de straatnaamborden tegen te komen, of Hercules, de extravagante zoon van Jupiter en Alcmene, een onweerstaanbaar aantrekkelijke sportschooljongen. Het Amsterdams Lyceum ligt strikt genomen in de wijk Willemspark, maar wel op steenworp van het Olympiaplein in de Stadionbuurt.

Hangjongere ontmoet zijn grote liefde Dwaal je door de Minervabuurt en kom je in de Leonardo da Vincistraat terecht, dan lijkt ook daar Petrarca een beetje rond te hangen: een raadselachtig portret van een jonge vrouw uit de 16de eeuw zou een voorstelling zijn van Madonna Laura, van de hand van Leonardo. Het kan haast niet anders, of Petrarca zou zich in deze straat verliezen in schier eindeloze mijmeringen...

Petrarcas Laura(c)naar Leonardo da Vinci

Petrarca's Laura, in laat 15de-eeuws Florentijns kostuum, met een anjer in haar linkerhand en haar rechterhand op een appel. Materiaal: olie op canvas, gespannen op een paneel van walnotenhout.

Dit schilderij in de stijl van de Florentijnse School is beschreven als een kopie of 'pasticcio' uit de 17de eeuw, naar een origineel van rond 1500. Het origineel zou mogelijk van de hand van Leonardo da Vinci zijn, of van een van zijn leerlingen of volgelingen, zoals bijvoorbeeld Ambrogio de Predis (c1455 - na 1508).

Prima le parole ...

Petrarca

“Hoewel het te betwijfelen valt of een weinig bekende naam wel ver in ruimte en tijd kan doordringen, hebt u misschien wel eens iets over mij gehoord. En misschien wilt u ook weten wat voor mens ik ben geweest ...”

Zo bescheiden begint Francesco Petrarca (1304-1374) zijn allerlaatste brief, gericht aan ons, het nageslacht: ad posteritatem.

Prima le parole, poi la Musica Eerst de woorden, dan de muziek. Dat was het motto van de 16de-eeuwse madrigalisten. In dienst van Europese hoven zetten zij sonnetten, canzoni en ballades in hun Italiaanse moedertaal op muziek. Maar al te vaak waren “Le parole” – de woorden – uit de ganzenveer gevloeid van Francesco Petrarca, de iconische Italiaanse dichter, diplomaat en een van de eerste humanisten, die in zijn eigen tijd al een sterrenstatus genoot.

Ensemble.Corona(c)Wout.Nooitgedagt
Aula van Het Amsterdams Lyceum

Petrarca 650 jaar: Viva Petrarca!

Prima le parole... Il Trecento Francesco Landini c1325-1397 - Ecco la primavera - Questa fanciulla'amor Uit 'Dansboek van Maria van Bourgondië' (ca 1480): - Helas la fille Guillemin

La Madonna Guillaume Dufay c1397-1474 Vergine Bella Adriaan Willaert c1490-1572 Ricercare VII Bartolomeo Tromboncino c1470-1535 Vergine Saggia Giovanni Pierluigi da Palestrina c1525-1594 Vergine Pura L’Italia Philippe Verdelot, tussen 1480 en 1540 Jakob Arcadelt c1505-1568 of 1575 / & Diego Ortíz c1510-c1576 Recercada sopra 'O felici occhi miei' Cipriano de Rore c1515-1565 Fontana di dolore Bartolomeo Tromboncino Che debb’io far L’Amore Cipriano de Rore Io canterei d’amor Philippe Verdelot Quando amor I bell’i occhi Giorgio Mainerio c1530-1582 Ballo Francese – Tedescha – Ballo Milanese Luca Marenzio c1553-1599 Consumando mi vo Francesco Petrarca 1304-1374 Gelardeerd met voordracht van teksten uit zijn brieven.

Ensemble Corona Valeria Mignaco, sopraan Heleen Gerretsen, blokfluiten, cornetto & voordracht Elly van Munster, plectrum-luit & renaissance-luit Margo Fontijne, vedel & viola da gamba