Karel Sijmons 1908-1989
Karel Sijmons creëerde in Amsterdam-Zuid legendarische ruimtes voor kunst, dans en muziek. Deze lezing wordt gegeven door zijn zoon Dirk Sijmons: “Ik was er stil van, en trots op mijn vader, Karel Sijmons. En verbaasd door de mooie gedempte akoestiek die hij als dove architect met een feilloze intuïtie voor elkaar had gekregen.”
Muze van Zuid vestigt in deze 7e editie rond het thema ruimte graag de aandacht op zijn werk. Sijmons liet Amsterdam atelierwoningen na aan de Zomerdijkstraat, waar befaamde Amsterdamse kunstenaars, zoals choreografe Sonja Gaskell, hebben gewoond en gewerkt. Locatie voor deze lezing is De Thomas, gerealiseerd in 1966, beschouwd als een hoogtepunt van onze naoorlogse kerkarchitectuur. Het lijkt voor de architect zelf zijn magnum opus te zijn geweest: "Alles wat ik te zeggen heb zit in deze kerk".
Verbindingen met het muziekleven van Zuid
De Thomas, met zijn jeugdkapel, theater en dagkapel is een betonnen structuur naar het voorbeeld van de kapel van Ronchamp van Le Corbusier én componist-architect Iannis Xenakis (1922-2001). De kerkgemeente die De Thomas liet bouwen, gebruikte voor haar bijeenkomsten eerder de Bachzaal aan de Bachstraat bij de Apollolaan. Na het vertrek van de gemeente naar De Thomas kwam daar vervolgens Het Amsterdamsch Conservatorium. Generaties conservatoriumstudenten hebben in de Bachzaal hun eindspel gespeeld voor het examen Uitvoerend Musicus: van cellist Pieter Wispelwey en fluitist Jacques Zoon tot violisten van het Koninklijk Concertgebouworkest als Marleen Asberg en talrijke andere prominente musici uit het muziekleven van nu. Zo heeft De Thomas indirect de ruimte gegeven aan het muziekleven van Zuid.
Lezing door Dirk Sijmons
Dirk Sijmons, zoon van de architect, is zelf landschapsarchitect. Hij was in 2017 bijvoorbeeld winnaar van de Sir Geoffrey Jellicoe Award in Montreal. Hij houdt zich ook bezig met thema's als 'Energie en Ruimte':
https://www.hnsland.nl/projecten/nationaal-perspectief-energie-en-ruimte/
De Thomas een denkoefening in ruimtes
In deze lezing belicht Dirk Sijmons de bijzondere ruimtes die zijn vader op de tekentafel heeft geschapen. Voor elke liturgische handeling, de doop, het woord, de avondmaalsviering en het gebed, heeft zijn vader Karel Sijmons een eigen ruimte bedacht. In onze tijd krijgt zijn gebouw in toenemende mate ook een culturele functie. Sijmons anticipeerde daar al bewust op met de toevoeging van een theaterzaal, waar Muze van Zuid 14 september de familievoorstelling Tempo laat spelen door Oorkaan Ensemble, zie tickets daarvoor hier.
Brutalisme
De principes van het 'brutalisme' zijn zo toegepast dat de kerkzaal toch intimiteit, warmte en spiritualiteit uitstraalt: 'een enorm hoog golvend plafond met een driehoekig daklicht erin, zware betonnen muren en pilaren, onnavolgbare niveauverschillen en verdraaiingen die de ruimte boeiend en bijzonder maken.' (bron: site van Arcam).
Nieuwsgierig? Neem hier gerust alvast een kijkje in De Thomas:
https://360-architecture.com/360/thomaskerk/