Ma Rainey, 'Mother of the Blues'. Mamie Smith. En Bessie Smith, 'Empress of the Blues'.
Mamie Smith was in 1920 de eerste Afro-Amerikaanse zangeres die een hit scoorde met haar plaat van Crazy Blues. Een doorbraak voor zwarte artiesten in de platenindustrie.
Leve de magie van de blues! Jazz trompettiste Ellister van der Molen en haar toetsenist Bob Wijnen gingen in 2019 op pelgrimage naar New Orleans. Ze begonnen een speurtocht naar hidden histories en roots van de blues en wat bleek? Het zijn vooral de vrouwelijke pioniers geweest die deze stijl z'n doorrookte glans gaven. Tijd voor een eerbetoon.
Hoe deze musici zelf tot de jazz kwamen? Gitarist Cok van Vuuren kan het je wel vertellen: ‘Op een stoffig Schiedams gymnasium waar de sixties nog helemaal aan de hand waren, hoorde ik David Gilmour van Pink Floyd. Wish you were here. De eerste gitarist waar ik echt van omviel. Een paar jaar later had je The Stray Cats met Runaway Boys. En waar speelt die gozer op? Een oude Gretsch. Toen is het bij mij begonnen. Ik kocht mijn eerste oranje Gretsch, bij Guitar George, een vintage gitaarwinkel in Duitsland – ja, die van ‘he knows all the chords’ uit Sultans Of Swing van de Dire Straits. Daarna ben ik helemaal de jazz in gedoken.’ (quote uit: Cok van Vuuren: ‘Spelen alsof je leven ervan afhangt’. Interview door Tom Beek).
Denker des Vaderlands Marjan Slob zal het samenzijn afsluiten met een lucide reflectie op jazz als metafoor voor communiceren.